תפריט
תפריט

הדיווח של ישראל על יעדי פיתוח בר קיימא

אור כצמן

יעדי פיתוח הקשורים לנושא זה

strip-10
strip-13
strip-16
strip-08
strip-04
strip-17

הדיווח של ישראל על יעדי פיתוח בר קיימא 

החודש, 17.7 ישראל דיווחה בפעם הראשונה על ההתקדמות ביעדים לפיתוח בר קיימא. זה אירוע במעמד גדול ומכובד ואפרט עליו ועל הרקע בפוסט זה.

ישראל הציגה עם עוד כמה מדינות (צ׳ד, גאנה, טנזניה, ואנוואטו, ותימור המזרחית). לינק לפירוט הישיבה כאן. 

אז על מה בדיוק מדובר?

הHLPF- זה ראשי התיבות לHigh Level Political Forum. ה-HLPF הוא אירוע שקורה אחת לשנה ובו מתכנסים מדינות לדווח באופן עצמאי על ההתקדמות/הפעילות שלהם על מנת לקדם את היעדים לפיתוח בר קיימא. לדיווח קוראים VNR – Voluntary National Report. היעדים הושקו ב-2015 ומאז כל שנה יש דגש על יעדים שונים לדיווח ותמה מסוימת. השנה התמה והיעדים הם:

“Empowering people and ensuring inclusiveness and equality”

  • Goal 4. Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning      opportunities for all
  • Goal 8. Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive      employment and decent work for all
  • Goal 10. Reduce inequality within and among countries
  • Goal 13. Take urgent action to combat climate change and its impacts
  • Goal 16. Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to      justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels

השנה הייתה השנה הראשונה שישראל מדווחת ואנחנו מברכים על הדיווח המיוחל!

למה מדווחים? מה ההשלכות?

מדווחים על מנת לחלוק הצלחות, ניסיון, אתגרים, ודברים שנלמדו. כל זאת מתוך הנחה שתוך שיתוף ידע ושיתוף פעולה נוכל להאיץ את הטמעת היעדים בעולם. סידור ההצלחות, ההתקדמות והלמידה בדו׳׳חות, שפתוחים לציבור ולעוד מדינות, מייצר הזדמנות גם להבין איך מטמיעים מדיניות ומקדמים מוסדות שיכולים לטפל ביעדים בכל מדינה. לא מדובר במערכת שמענישה על חוסר התקדמות או מתגמלת הצלחות – הכל על מנת לחזק את השיתוף פעולה ולקדם את היעדים.

על מה ישראל מדווחת?

תוכלו לקרוא על הדיווח של ישראל בלינק:

לקריאת הדו׳׳ח המלא:

כמה דברים שכדאי לדעת על הדיווח שלנו:

ישראל שמה דגש על חדשנות על מנת ״לא להשאיר אף אחד מאחור״. המדינה למעשה מציגה את עצמה על הקו של הסטארט אפ ניישן ומקשרת את הצמיחה והצלחות מול מדדים של האו׳׳ם אבל גם ה-OECD, גוף שמולו ישראל כבר מדווחת כמה שנים ואף מאוד מעוניינת לעמוד בציפיות שלו. ישראל מציגה מדינה עם יכולות בחדשנות ופריצות דרך טכנולוגיות בעיקר בתחומים של תקשורת, אינטרנט, בריאות, חקלאות, ביוטכנולוגיה, בחון, התפלה וטיפול בקולחין ומחזור.

ישראל מציגה את ההשקעה הממשלתית בפיתוח וחדשנות בהקשר של “Leaving no one behind” בעיקר בתחום של טכנולוגיה חקלאית, מאמצים הומניטריים מסביב לעולם, אתגרים במים במדינות מתפתחות וטכנולוגיות עזר לאנשים עם מגבלה.  הדיווח כולל ציון של הרבה תחומים בהם ישראל בצמיחה והתקדמות ואף יש התחייבות לכך שמדיניות הפיתוח של ישראל תיקח בחשבון את הSDGs בעתיד.

נקודה חשובה לציון היא שהדו׳׳ח הזה נכתב גם ע׳׳י סקטורים לא ממשלתיים. 

הייתה לנו הזכות להשתתף בשולחנות עגולים של קואליציית הארגונים בהובלת מרכז השל לקיימות, איתך מעכי משפטניות למען צדק חברתי ומנהיגות אזרחית ארגון הגג של המגזר השלישי בישראל, שם עבדנו עם בעלי עניין מהחברה האזרחית בכתיבה של דו׳׳ח נספח של החברה האזרחית שהוגש לצד הדיווח של מדינת ישראל. 

לקריאת הנספח של החברה האזרחית:

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, התחיל את ההצגה הוולנטרית של ישראל (ה-VNR) ב1:05 (שעה וחמש דקות). מתחילים עם הצגה של לוסי אהריש את ישראל.

ב1:17:30 ויקטור וייס, מנכ׳׳ל מרכז השל לקיימות, ובנו אור ווויס, ייצגו את החברה האזרחית ודורות העתיד – יישר כוח!

אז איך הציגו אותנו? מדינה של חדשנות שמתעסקת בשמירה על הטבע, טכנולוגיות מים, רפואה, חקלאות, חינוך, ובעיקר כמה שאנחנו מנסים לעזור לעולם.

הדיווח הזה, הוא הראשון. הוא ארוך, ויסודי אבל יש לנו עוד דרך ארוכה מאוד – יש עוד הרבה על מה לדבר, לשפר ולהוסיף, ועלינו לשאול מה המדדים שלנו לעצמנו? כמה היעדים משפיעים באמת על המדיניות או שאנחנו מדווחים את מה שאנחנו כבר עושים? יש עוד שאלות חשובות מאוד, אבל חשוב לברך על מה שכן נעשה – אומנם ב-4 שנים איחור, מדינתנו הקטנה מצטרפת לשיח הגלובלי!

מספר ימים לפני ההצגה באו”ם, פירסמה ממשלת ישראל החלטת ממשלה לשילוב יעדי הפיתוח בר קיימא באסטרטגיות המדינה ומשרדי הממשלה. 

קל להסתכל אל הסרטון שמציגה מדינת ישראל ולחוות תחושה של ציניות. אני מתמודד עם זה בעצמי – כי אנחנו חיים כאן, ולא תמיד צבעוני ומגניב כפי שמוצג – אבל אני מאתגר את הצופים רגע לשים את הציניות בצד, לתת לביקורתיות לרגע לנוח ולראות את מה שקורה פה. ישראל מכריזה, לעולם ולעצמה, שאנחנו יכולים לעזור. 

אומנם אנחנו לא החלוצים בעולם, אבל ישראל בהחלט מצטרפת לשיחה ועל זה חייבים לברך. מעבר לזה, אני חושב שהמסר הזה, שישראל היא מדינה שיודעת להתמודד עם אתגרים, שיודעת לייעל תהליכים, זה חלק גדול מהקריאה של SDG ישראל.

אני מברך על הדיווח הזה ואני גאה שיש לנו דברים ראויים לשיתוף בפורום המכובד הזה באו׳׳ם. הנציגים של המדינה סיפרו כיצד אנחנו תורמים את חלקנו ומשתתפים במאמץ הגלובלי לעולם בר קיימא.

קהילת  SDG ישראל חילקה את חלק מהסיכות שלנו למשלחת שלנו באו׳׳ם ואנחנו מצפים בכיליון עיניים לראות את צעדי ההמשך ברמה הממשלתית. 

אני מאמין שאנחנו יכולים להיות מדינת מופת של SDGs, כזו שיכולה להיות מנוע לפתרונות. אני רואה פערים אדירים בין הרצונות שלנו והמציאות אבל זה לא יכול להיות דבר שיעצור אותנו. יש לנו כקהילה הזדמנות לתמוך במהלך הזה, לוודא שהמדינה שלנו עומדת במילה שלה, ולעזור לזה לקרות.

יעדי פיתוח הקשורים לנושא זה

strip-10
strip-13
strip-16
strip-08
strip-04
strip-17

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *