תפריט
תפריט

הכירו את הסטנדרטים של מדריך SPHERE בקונטקסט לווירוס COVID-19

דורית בר חיים
Sphere Standards סיוע הומניטארי

יעדי פיתוח הקשורים לנושא זה

strip-03
strip-06
strip-17

המדריך מהווה כיום כמערכת הסטנדרטים המקצועיים של עולם הסיוע ההומניטארי

תנועת SPHERE הוקמה בשנת 1997 על ידי קבוצה של אנשי מקצוע הומניטריים בז’נבה, שמטרתם לשפר את איכות העבודה ההומניטרית במהלך תגובת אסון.

מתוך מחשבה על מטרה זו, הם יצרו אמנה הומניטרית וזיהו מערכת סטנדרטים הומניטריים שיש ליישם בכל פעילות הומניטרית.

תקני ה SPHERE שפותחו בתחילה על ידי ארגונים לא ממשלתיים, יחד עם תנועת הצלב האדום וסהר האדום, הפכו לכלי עזר עיקרי עבור ארגונים לא ממשלתיים ובינלאומיים, מתנדבים, סוכנויות האו”ם, ממשלות, תורמים, המגזר הפרטי ורבים אחרים.

כיום, Sphere היא קהילה עולמית המאגדת ומעצימה את שחקני עולם הסיוע לשפר את האיכות ואת האחריות של הסיוע ההומניטרי.

Sphere Standards
הסטנדרטים הגלובאלים בתחום של סיוע הומניטארי Sphere

המדריך של SPHERE הינו פרסום הדגל של הארגון, משמש כמעין ה’תנ”ך’ של ארגוני הסיוע ההומניטארי הגדולים והמקצועיים בעולם. המדריך מהווה כיום כמערכת הסטנדרטים המקצועיים של עולם הסיוע ההומניטארי. מערכת סטנדרטים זו מופצת באמצעות ערוצים רבים כמו גם באמצעות חוברת המתורגמת לעשרות שפות ומשקפת ערכים, אינדיקטורים טכניים, בריאות, מים וסניטציה ותחומים רבים נוספים – וכל זאת על מנת לתת את המענה ההומניטארי המקצועי, האיכותי והמעודכן ביותר. המדריך הנוכחי להתמודדות עם משבר הקורונה פורסם במרץ 2020 .


כיום, כשווירוס COVID-19 מתפשט בעולם, עולות שאלות :

מהי התגובה המיטבית של אנשים, קהילות, ושחקנים הומניטריים למשבר הקורונה?

איך יכול מדריך SPHERE להנחות את הדרך בה נגיב למשבר?


הארגון מציע שתי דרכי התמודדות: גישה הוליסטית המתייחסת לערכי בסיס נורמות והתנהלות מול קהילה במשבר, וגישה רפואית שמטרתה לתת קווים מנחים לסיוע רפואי וטיפול בריאותי.

בואו נבחן אותם יחד לעומק:


א. הגישה ההוליסטית


SPHERE מציעה גישה הוליסטית שבה האדם הוא במרכז ומתבססת על שלושת הפרקים היסודיים : אמנה הומניטרית, עקרונות ההגנה, ותקן בעל ליבה הומניטרית.
התגובה שלנו לקורונה צריכה להתבסס על אבני היסוד הבאים: 1. ההסתכלות על אנשים כבני אדם ולא כ”מקרי קורונה” תוך שמירה על כבודם. 2. התגייסות הקהילה היא הכרחית 3.הפעילויות שלנו למניעת הפצת הקורונה לא צריכות לבוא על חשבון צרכים בסיסיים אחרים או על חשבון צרכים רפואיים בטווח הרחוק.

  1. כבוד האדם
    לאנשים הזכות לחיים בכבוד .
    תמיד יש לזכור את העקרונות הבסיסיים של הגנה וסטנדרטים אנושיים.
    אנשים חייבים להיות מעורבים בתגובה למשבר.
    התגובה להתפשטות הווירוס תהיה יעילה רק אם ניתן לסקר , לאתר, ולבדוק את קבוצות המטרה ולטפל בחולים.
    אנשים החיים עם סטיגמה או חוששים מסטיגמה של חולים בקורונה עלולים להחביא את המחלה ולהימנע מלהגיע לבדיקות. הם עלולים למנוע מאחרים להגיע ולקבל טיפול או לדאוג לפעול לשמירה על בריאותם.
    בגלל כל אלה ישנה חשיבות רבה למסירת הודעות תומכות ומרגיעות על ידי עובדי הסיוע. בהקשר זה עקרונות ההגנה 1 ו- 2 הם רלוונטיים ביותר בכל הקשור לזכויות לחיות בכבוד, הגנה וקבלת עזרה:
    עקרון ההגנה מס 1 : הגדל בטחון , כבוד וזכויות האנשים. המנע מחשיפתם לנזקים אחרים. העקרון דן בניתוח סיכונים בכל הקשור להגנה, הטיפול במידע רגיש, ובהגנה על מבנה הקהילה ותפקודה.
    עקרון ההגנה מס 2: גישה לקבלת עזרה ותמיכה על פי הצרכים וללא אפליה .
  2. מעורבות הקהילה
    היגיינה ירודה היא פקטור חשוב בהפצת מחלות . וירוס הקורונה מופץ על ידי טיפות , לכן היגיינת הידיים היא גורם מרכזי במניעת ההפצה . רק אם הקהילה תשתף פעולה ניתן ליישם את עקרון ההיגיינה. רק אם נבנה אמון, הבנה הדדית ותקשורת בונה הקהילות יתגייסו.
    קידום היגיינה חייב לכלול הדרכה והקניית הרגלים קבועים לשטיפת ידיים ולשמירת מרחק. תפיסות ואמונות מקומיות עלולות לתמוך או לחבל בתהליך הקניית הרגלי היגיינה ולכן חשוב להבינם ולהתייחס אליהם. יתכן ויהיה צורך בשינוי נורמות מקומיות כדי למנוע הפצת המחלה. לדוגמא: יתכן ותצטרכו לעבוד עם הקהילה למציאת דרכים אלטרנטיביות לברכות בעת מפגש ללא לחיצת יד, או למצוא דרכים חדשות לשמור על היגיינה בטיפול בעלי חיים ובבשר בשווקים . כמו כן יש לעבוד על מניעת הקורונה וטיפול בה בקהילות שנפגעו. האנשים שיצאו לנתר חולים פוטנציאלים חייבים לקבל הדרכה בנושא הבידוד ושמירה על בריאותם.
    קהילות מגויסות יכולות לנתר ולהתייחס למידע מוטה ולשמועות נפוצות . ההפצה של מידע שגוי בדרך כלל נפוץ בערים ובמרכזים עירוניים . לכן במקומות אלו חשוב במיוחד למצוא מרכזים שיתמכו בתכניות ההיגיינה כמו מועדונים , קבוצות נשים, בתי ספר ונהגי מוניות. מרכזי קהילה , טכנולוגיות ותקשורת יכולים לסייע. השתמשו בטכנולוגיות להפצת מידע אמין על שרותי בריאות וסיוע. גייסו אותם מוקדם בתהליך כך שיצטרפו לפעילויות ולסיוע באספקת השירותים .
  3. התייחסות לצרכים אנושיים של קהילות מושפעות וצרכים רפואיים רחבים יותר
    כל שאר צרכי בריאות הציבור המופיעים במדריך Sphere צריכים להישאר מטופלים ורלוונטיים. זה כולל בריאות אימהית ורבייה, טיפול במחלות כרוניות, פציעות, בריאות ילדים, ועוד. חשוב להמשיך לטפל גם באנשים המושפעים מהנגיף וגם בשאר הקהילה. ב-2014 במערב אפריקה, הרבה צוותי בריאות הוסטו מהפעילות השוטפת שלהם לטובת מאבק באבולה, מה שהוביל לכך ששירותים קהילתיים של בריאות-הציבור נותרו ללא תמיכה. עניין זה הוביל ליותר תמותת-אימהות, לחוסר טיפול מתמשך במטופלים החולים במחלות שאינן-מדבקות, מחסור בנתינת חיסונים לילדים (מה שגרם להתפרצות של מחלות רבות באותה שנה). בעקבות כל אלה, מספר מקרי המוות במרכזי בריאות ובאזורים נטושים עלה משמעותית.
    ב. התגובה הרפואית
  4. פרק WASH – ((Water supply, Sanitation and Hygiene promotion
    WASH הוא המושג הכולל לזכות הבסיסית של כל אדם לאספקת מים, תברואה וקידום היגיינה.
    הסטנדרטים המינימליים של מדריך SPHERE לקידום WASH הם ביטוי מעשי לזכות גישה למים ותברואה בהקשרים הומניטריים. התקנים מבוססים על אמונות, עקרונות, חובות, וזכויות המוצהרות באמנת ההומניטרית. אלה כוללים את הזכות לחיים בכבוד, את הזכות להגנה וביטחון, ואת הזכות לקבל סיוע הומניטרי על בסיס צורך.
    בקידום WASH יש לשים לב לתקנים הבאים:
    תקן 1.1 – קידום היגיינה: דורש מאנשים להיות מודעים לסיכוני מפתח בריאותיים הקשורים למים, תברואה והיגיינה.
    תקן 1.2- אמצעי היגיינה: דורש כי יהיו אמצעים מתאימים לתמיכה בהיגיינה, בריאות, כבוד ורווחה-אשר יהיו זמינים לשימוש על ידי האנשים והגורמים המושפעים.

פרק WASH (מס’ 6) קובע כי- כל הגדרות הבריאות שומרות על סטנדרטים למניעה ובקרת WASH מינימליים, כולל בהתפרצויות מחלות. זהו סטנדרט שאפשר ליישם ישירות כמענה להתפרצות COVID-19 ויש להשתמש במלואו. כאמור יש לשים דגש על קידום היגיינה ועבודה עם קהילות. יש לנקוט בהתערבויות ספציפיות נוספות הקשורות לנגיף COVID-19, למשל כל מה שנוגע להיגיינת ידיים.
להעמקה במסמך המקור באנגלית על פרק זה, קראו כאן: https://handbook.spherestandards.org/#ch006_008

יעד 6
Wash יעד 6
מיעדי הפיתוח


ב. הגישה הרפואית – פרק הבריאות

מורכב משני חלקים עיקריים: א) מערכות בריאות ציבור. ב) בריאות חיונית


א) מערכות בריאות ציבור
מערכת בריאות המתפקדת היטב יכולה לתת מענה לכל צרכי הבריאות במשבר, כך שגם במהלך התפרצות מחלה גדולה, שירותי בריאות אחרים יכולים להימשך. מערכת הבריאות מקיפה את כל הרמות, החל מהרמה הלאומית, אזורית, מחוזית וקהילתית, וכלה בטיפול במשק הבית, הצבא והמגזר הפרטי. חשוב להבין את השפעת המשבר על מערכות הבריאות כדי לקבוע סדרי עדיפויות לתגובה הומניטרית.
בחלק זה, על גורמי הסיוע ההומניטרי לשים לב ולוודא תשתיות בריאות ציבור בדגש על :
תקן 1.1-אספקת שירותי בריאות: כולל הנחיות לגבי זמינות; קבילות; כדאיות; טיפול ברמת הקהילה; מתקנים מתאימים ובטיחותיים; מניעה ובקרת זיהום (IPC).
תקן 1.2 -כוח עבודה בתחום הבריאות: כולל ההנחיות בנושא איכות, המדגישות את החשיבות של הכשרת כוח האדם והצוותים הרפואיים באופן מתאים למשבר הספציפי.
תקן מ 1.3- גישה לתרופות חיוניות ומכשירים רפואיים.
תקן 1.5 -מידע בריאותי: כולל פרק מעקב אחר מחלות -ניטור ובקרה של המידע והסקת מסקנות ממנו.
להעמקה במסמך המקור באנגלית על פרק זה, קראו כאן.

יעד 3.3 לחימה במחלות מדבקות עד 2030 וצמצום נפגעים


ב) בריאות חיונית – פרק בנושא מחלות מדבקות

כל ארבעת הסטנדרטים בפרק בנושא מחלות מועברות רלוונטיים ביותר במשבר הקורונה. הם מכסים מניעה, מעקב, גילוי התפרצות, תגובה מוקדמת, אבחון וניהול מקרים, מוכנות והתגובה להתפרצות .
חשוב לתת תשומת לב יתרה לנושאים הבאים
תקן 2.1.1-מניעה: לאנשים יש גישה למערכות בריאות ציבורית וגישה למידע היכולים לעזור במניעת מחלות מדבקות. תקן זה מראה את ההכרח במעורבות הקהילה. פעולות המפתח שמות דגש על: טיפול בפחדים ובשמועות על ידי הסברה והדרכה, ואמצעי מניעה ובקרה. יש להתעמק בהנחיות בנושא הערכות סיכונים, אמצעי מניעה בין-מגזריים, וקידום בריאות.


תקן 2.1.2 –מעקב, גילוי התפרצות, ותגובה מוקדמת: מערכת מעקב ודיווח טובה מספקת איתור מוקדם של ההתפרצות ואפשרות לתגובה מוקדמת. תקן זה מקושר לתקן 1.5 שפורט למעלה.


תקן 2.1.3- אבחון וניהול הטיפול: פעולות המפתח הן קריטיות וכוללות -תקשורת ענפה המעבירה מסרים ברורים, שימוש בפרוטוקולים לניהול המקרה, ותנאי מעבדה ואבחון נאותים.


תקן 2.1.4 –מוכנות להתפרצות ותגובה: פעולות המפתח מכסות תוכנית מוכנות ותגובה לעת התפרצות מגיפה, אמצעי בקרה, יכולת לוגיסטית והנחיות תיאום.
להעמקה במסמך המקור באנגלית על פרק זה, קראו כאן: https://handbook.spherestandards.org/en/sphere/#ch009_004

COVID 19

לסיכום

מדריך ההנחיות של ה-SPHERE מאגד בתוכו תקנים וסטנדרטים לעבודה בשטח של צוותי סיוע הומניטרי בעתות משבר.

דגש על שילוב של מענה אנושי מכבד יחד עם הרתמות הקהילה הנפגעת, לצד הנחיות מרכזיות לקידום בריאות והיגיינה.

במאמר זה סקרנו את ההתאמות שארגון SPHERE הוציא בעקבות משבר מגפת הקורונה, בכדי לייצר יישור קו אצל כלל עובדי הסיוע ההומניטרי.
המדריך המלא של SPHERE מציע פרוטוקולים מקיפים לפעילות הומניטרית, יחד עם פעולות מפתח הניתנות ליישום בשטח, ופירוט הצעדים הלוגיסטיים- המפורטים ברזולוציה גבוהה.

שילוב ההנחיות עם התאמה לשטח.

חשוב להבין שהמציאות בשטח יכולה להיות מאוד שונה מהמתואר במדריך, ויש לבצע הערכה ניטור ובקרה המותאמים לאופי והרכב הקהילה הנפגעת, למשאבים העומדים ברשותנו, ולאופי המשבר. לעניות דעתנו, ההתנהלות בעת משבר הקורונה צריכה להיות שילוב של הנחיות המדריך יחד עם הערכה והתאמה ספציפית למוקד ההתפרצות ולצרכים העולים מהשטח.

לקריאה נוספת אודות ארגון SPHERE ולעיון במדריך ההנחיות המלא כאן.

עזר לכם בעבודה? נחשפתן לידע חדש בעקבות המאמר? שתפו אותנו בתגובות.

יעדי פיתוח הקשורים לנושא זה

strip-03
strip-06
strip-17
קהילה#

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *