תפריט
תפריט

תיבת נח – הסיפור שלא סופר והיעדים לתיקון עולם

שרון גל-אור
טבלת יעדי קיום היקום טינג

יעדי פיתוח הקשורים לנושא זה

strip-04
strip-17

על פי סיפור נוח והתיבה, את התיבה בנה נוח, הצדיק היחיד בעולם, לאחר שאלוהים הזהיר אותו מהמבול המתקרב. אלוהים הורה לו לשמר את החיות, שתיים מכל אחת, בן ובת, כדי שאחרי המבול יוכלו להמשיך ולהתקיים. נוח בנה את התיבה והציל את משפחתו ואת החיות, זוגות-זוגות, כמו שביקש אלוהים ממנו.

סיפור המבול והתיבה משלהב את הדמיון של כולנו. אגדה עתיקה מספרת כי בזמן ששהו בתיבה היה לנוח, משפחתו והחיות זמן לשוחח ואלו החליטו פה אחד ולב אחד כיצד יראה העולם החדש כשיצאו מהתיבה.

נוח אמר,  אלוהים השאיר אותנו בחיים כי הוא רצה להראות לנו כי הוא מאמין בנו ולא בהחרבת הקיים אלא בתיקון הפגמים והחוליים הקיימים בחברה. הוא נתן לנו הזדמנות שניה לתקן. עתה עלינו לפעול להקמת חברה חדשה המושתתת על צדק חברתי, צדק סביבתי וצדק כלכלי, לא עוד לחיות על חשבון ילדינו היקרים. כולם החלו להתווכח ביניהם ולהשמיע דברם.

הראשונה שדיברה הייתה חשופית חסרת הבית שאמרה, אף פעם לא היו לי דברים משלי, לא היה לי בית משלי ואני לא רוצה שאף אחד יחיה ככה, לפיכך היעד הראשון צריך להיות שלא יהיו עניים.

כולם הנהנו בהסכמה למעט הזאב הרעב.
 
הזאב הרעב אמר אם כך היעד השני צריך להיות שלא יהיה עוד רעב ושיהיה מספיק אוכל לכולם. כולם הנהנו בהסכמה מלבד השור החולה.

השור החולה אמר היעד השלישי צריך להיות שתמיד יהיה לנו כוח ושנהיה בריאים.

כולם הנהנו בהסכמה חוץ מהינשופית הסקרנית.

הינשופית הסקרנית קראה עצרו! עצרו! עצרו! מה אם יהיו עניים, רעבים וחולים,  איך הם ילכו ללמוד? 
כולם הסתכלו על הינשופית הסקרנית ואז היא המשיכה,  אם כן,  היעד הרביעי יהיה חינוך לכל,  זה המפתח לשגשוג וכך לכל אחד מאיתנו תהיה ההזדמנות לתרום לחברה טובה ובריאה יותר.

כולם הנהנו בהסכמה מלבד חלזון השוויון.

חלזון השוויון אמר היעד החמישי הוא שלכולם, זכר ונקבה,  יהיה שיווין הזדמנויות את והאפשרות לתרום לחברה טובה ובריאה יותר.

כולם הנהנו בהסכמה למעט השפירית ההגיינית.

השפירית ההגיינית אמרה לי חשוב מאוד היגיינה אישית,  לכן היעד השישי יהיה מים נקיים לכולם.

כולם הנהנו בהסכמה חוץ מהפוטון הנאור.

הפוטון הנאור, התערב אף הוא ואמר, עצרו,  אתם כולכם אומרים דברים חכמים,  אבל בניגוד לכלל בעלי החיים,  בני האדם מייצרים וצורכים אנרגיה,  לכן אני מציע שהיעד השביעי יהיה אנרגיה זמינה ונקייה כך שנוכל לשמור על העולם נקי באמת. 

כולם הנהנו בהסכמה מלבד הנמלים החרוצות.

הנמלים החרוצות, אף להם היה מה להוסיף ואמרו, היעד השמיני יהיה  שלכולם תהיה עבודה הגונה, שיתפרנסו בכבוד ושיגשימו את הייעוד שלהם בלי דאגות. כולם הנהנו בהסכמה חוץ מהחללית בראשית.

החללית בראשית, גם לה היה מה להגיד,  אנרגיה נקייה ועבודה הגונה הם בהחלט חשובים ביותר לקיום המין האנושי, לפיכך יעד מספר תשע יהיה תעשיה, חדשנות ותשתיות, כמו לוויינים וגישה לאינטרנט לכולם, כך שבאמת יהיו לנו את הכלים לבנות חברה אנושית מתקדמת על פני כדור הארץ ובעתיד גם על פלנטות אחרות ביקום.

כולם הנהנו בהסכמה מלבד החיפושיות המתנדנדות.

החיפושיות המתנדנדות, גם להם היה מה להגיד, נכון החברה האנושית חייבת ללמוד ולהתפתח ולא על חשבון שאר בעלי החיים, כמו שציינתם, ויחד עם זאת על בני האדם ללמוד לחיות זה עם זה, יעד מספר עשר יהיה להפחית את חוסר השוויון בין ובתוך חברות אנושיות.

כולם הנהנו בהסכמה עד שנשמעה שאגת אריה האמון.


כל הכבוד! ספרנו כבר עשרה יעדים, איזה נחמד שמחליטים ביחד. נו, יש עוד יעדים? שאל האריה מלך החיות שרצה כבר ללכת לישון.
כן, כן,  כן,  נשמעו קריאות מכל עבר, אפילו מהדגים במים, הציפורים שחגו מעל בשמיים ואפילו הדבורים העסוקות.

הדבורים העסוקות אמרו, אי אפשר לעשות חצי עבודה ולצפות שהעבודה תסתיים מעצמה, יעד מספר אחד עשרה יהיה בנייה של ערים וקהילות המקיימות את עצמן ודואגות לצרכיהן מבלי לפגוע בסביבה.

כולם הנהנו בהסכמה מלבד הצב הנעלב.

הצב הנעלב שחי בקרבת הנחלים והים אמר, יעד מספר שתים עשרה יהיה יצרנות וצריכה הוגנים, מספיק כבר לייצר פסולת פלסטיק מזהמת, זה מגיע הכל אלינו, כל זוהמת עולם נשפכת אל הים דרך הנחלים ומקווי המים, בני האדם חייבים ללמוד ליצור ולצרוך בחכמה כמו כל שאר בעלי החיים והצמחים.

כולם הנהנו בהסכמה חוץ מהכבשה הירוקה.

הכבשה הירוקה אמרה, אני יודעת כי משבר האקלים הוא אמיתי אחרת לא היינו כאן על התיבה והמבול זה מצב חירום, עלינו לוודא שהמבול לא יחזור בשום אופן, ואנחנו, כל הכבשים והפרות, רוצות לרעות באחו פתוח ולנשום אויר צח ונקי, יעד מספר שלוש עשרה יהיה לוודא שיהיה לנו אוויר נקי לנשימה, לכולנו.

כולם הנהנו בהסכמה מלבד הלוויתן האחר.

הלוויתן האחר ששחה לצד התיבה ודאג שלא תטבע אמר היעד הארבע עשרה יהיה החיים במים, כי כולנו תלויים זה בזה.

כולם הנהנו בהסכמה למעט הפיל הנפיל.

הפיל הנפיל שהיה הגדול מבעלי החיים ביבשה אמר היעד החמש עשרה יהיה להגן על החיים על פני היבשה, זה המפתח להישרדות של כולנו.

נוח הנהן בהסכמה,  יבשה היא אכן המפתח להישרדות של כולם על התיבה, והודיע כי הגיע הזמן לשלח היונה הלבנה לחפש אחר יבשה.

היונה הלבנה ממש לפני שיצאה לחפש אחר יבשה אמרה אני מקווה שעד שאחזור תתחילו לחיות בשלום וצדק מופלא, היעד השש עשרה יהיה שלום וצדק.

כולם החלו להתווכח ביניהם ולהשמיע דברם.

זמן שהיונה חיפשה אחר יבשה הופיע תמנון השיתוף שטיפס על דפנות התיבה ואמר עלינו לשתף פעולה להשגת היעדים ולמען עתיד ילדינו, אחרת זה לא יעבוד, לפיכך היעד השבע עשרה זה שיתוף פעולה לטובת השגת היעדים שסיכמנו עד כה. כולם הנהנו בהסכמה פה אחד לב אחד. אז משסיכמו ביניהם באורח פלא היונה הלבנה שבה ובפיה עלה של זית, המבול פסק והקשת בענן הפציעה, מסמלת את הברית שנכרתה אחרי המבול בין אלוהים לבין האנושות והחיות כולם, כלומר את ההבטחה שלא יבוא יותר מבול על העולם.

נוח אמר עכשיו משסיכמנו,  גם לי יש יעד, היעד השמונה עשרה – חי,  יהיה לזכור את כל שבע עשרה היעדים ולפעול למען עתיד האנושות שתמיד נדאג לעתיד ילדינו ולעתיד כלל בעלי החיים והצמחים על פני כדור הארץ. 
כולם הנהנו בהסכמה ואמרו אמן.

איך אפשר לזכור כל כך הרבה יעדים – 17?
אני יודע שאני כתלמיד התקשיתי לזכור בע”פ ושזה ממש לא פשוט לזכור כל כך הרבה יעדים,  לכן חשבתי שהסיפור הבא יעזור לכם,  לאלו המעוניינים לזכור את כל היעדים בע”פ ולהבין עד כמה חשוב שנאחד כוחות ונפעל להשגת היעדים הגלובליים.

שאלות

  • איזה חיות אתם זוכרים מהסיפור? 
  • איזה חיה אתם חושבים שהכי חשוב להציל מפני המבול, ולמה?
  • איזה חיה הייתם רוצים להיות ואיך הייתם עוזרים לה לממש את היעד שלה?


 פעילויות

  • בחרו שתים שלוש דמויות וכתבו שיח מתאים ביניהן לטובת עולם טוב יותר לכולם, הציגו בפני הכיתה את השיח שהכנתם או אפילו אם אתם ממש אמיצים אז הכינו סרטון הצגה בקבוצות או עם הכיתה כולה.
  • ציירו את החיות ואת איך שהם חשבו שכדור הארץ שלנו יראה אחרי המבול.
  • חברו סיפור המשלב מילים וסמלים יחד.

יעדי קיום היקום – למען עתיד האנושות

זוהי שעת חירום וזהו משבר אמיתי וצריך להתייחס לכך בהתאם ולפעול לצמצום השימוש במקורות אנרגיה מתכלים ולעשות יד אחת לפתרון המשבר האקלימי.  אם ברצוננו לשרוד על כדור הארץ יש לנו כעשור, עד 2030 , לשנות לחלוטין את מה ואיך שאנחנו מלמדים בבתי הספר, צורכים אנרגיה, מקיימים חקלאות, מנהלים מים, מדברים עם שכנינו ועוד. לא מדובר בטרנד חולף, אלא בשינוי עולמי באופן בו אנחנו מלמדים, בצורה שנעשים עסקים, באחריות חברתית, וחשיבה לטווח ארוך.

“יש לנו עשר שנים לתקן את הנזק שגרמנו ולמנוע משבר אקלימי”, מזהיר האו”ם, בעיקר בשל סימן משבר האקלים ההולך וגובר וצובר מודעות גלובלית.

אז מה הם יעדי הקיימות הגלובליים? 
בספטמבר 2015 באמנת פריז המדינות החברות באו”ם הגדירו 17 יעדים וחתמו להשגת היעדים האלו עד שנת 2030. יעדי הקיימות הגלובליים הם מיפוי כולל של כל הנושאים והתחומים לטובת צדק כלכלי,  צדק חברתי וצדק סביבתי על מנת שדורות העתיד יוכלו להמשיך וליהנות מהעולם תוך שמירה על הבית שלנו. בהרבה ממדינות העולם לומדים בגנים ובבתי הספר להכיר את כל 17 היעדים הגלובליים, היעדים שעלינו האנושות כולה לממש יחד בהרמוניה. 

כאשר אנו חוברים יחדיו, יוצרים רשתות של דאגה אנושית לגבי העתיד, אזי נמצא את הכוח והחוכמה הדרושים ליצירת עתיד טוב יותר לכל.

השינוי מתחיל בנו!

על מייסד התוכנית

שרון גל אור – שגריר תרבותי גלובלי – מרצה בחוגים בינלאומיים, מוביל ומנחה תכניות הכשרה ברחבי העולם; מפתח שיטת טינג לפיתוח חשיבה יצירתית רב-תחומית. גל-אור, הוא אסטרטג לניהול חדשנות לגופי חינוך ואמנות, לגורמי ממשל ומלכ”רים, בתחום החינוך ליזמות. גל-אור הוא גם סופר הידוע תחת שם העט Galorian כותב מאמרים, ספרי מוסר ועתידנות.


יעדי פיתוח הקשורים לנושא זה

strip-04
strip-17

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *