תפריט
תפריט

כלכלה מעגלית: מה זה?

יעדי פיתוח הקשורים לנושא זה

כותבת: יעל גיני, עורך: אור כצמן

כלכלה מעגלית הוא תחום חשוב שתופס כותרת ותשומת לב רבה. התחום הוא מורכב, בינתחומי, ואין סיכוי להסביר אותו במאמר אחד. אבל על מנת להבין בגדול על מה מדובר, ולענות על שאלות רבות שעולות מההתעסקות ב-SDGs וספציפית יעד מספר 12, סיכמנו כאן כמה נקודות שחשובות לכל אחד ואחת לדעת על כלכלה מעגלית.

את המושג כלכלה מעגלית שומעים יותר ויותר בהקשר של כלכלה ״ירוקה״ או מקיימת. אבל מהי בעצם כלכלה מעגלית? האם החלפת בגדים עם חברות היא כלכלה מעגלית? האם כלכלה מעגלית היא פס ייצור של בקבוקי פלסטיק רב פעמיים או בקבוקי פלסטיק ממוחזרים? כל אלה מהווים נדבכים שונים של כלכלה מעגלית, אולם כלכלה מעגלית מדברת על סט של מערכות הוליסטיות אשר פועלות בסינרגיה עם המערכות האקולוגיות.

כלכלה מעגלית באה להציע חלופה למודל המוגדר ככלכלה לינארית בה אנשים: לוקחים- צורכים- זורקים. משמע, לוקחים משאבי טבע/סביבה – מייצרים עמם מוצרים לצריכה – וזורקים אותם בגמר השימוש (במקרה הטוב, במקרה הגרוע עוד לפני שהם סיימו להשתמש במוצר). מודל לינארי שניזון מהסביבה ואינו מזין חזרה יגיע בהכרח לסיומו כאשר יסתיימו משאבי הטבע מבלי שחודשו ושוקמו. דבר זה יפגע באופן מהותי בסביבה ובאנשים, וכפועל יוצא מכך, גם בעסקים עצמם.

על מנת לבנות כלכלה משגשגת היא חייבת לפעול תחת מגבלות הסביבה והפלאנטה ממנה היא ניזונה. כלכלה מעגלית היא גישה מערכתית לפיתוח כלכלי שנועדה להועיל לעסקים, לחברה ולסביבה. היא בעצם דרך חדשה לנהל, ליצור ולהשתמש במסגרת מגבלות סביבתיות. 

על מנת לעבור ממודל כלכלי לינארי למודל כלכלי מעגלי עלינו לנהל את:

  1. המשאבים שלנו
  2. הדרך בא אנו מייצרים (כולל החומרים איתם אנו מייצרים)
  3. הדרך בה אנו עושים שימוש במוצרים שיצרנו
  4. הדרך בה אנו מפסיקים להשתמש באותם מוצרים

מעבר למודל מעגלי מצריך את המעורבות של כולם. בראשם עסקים, אבל גם ממשלות, צרכנים, ערים, ייצור ומקצועות. עלינו לנהל את הזיהום והפסולת שלנו ולהמשיך להשתמש באותם חומרים שוב ושוב, תוך שאנו מחדשים מערכות טבעיות – עלינו ממש להמציא מחדש את הגלגל.  

שיקום של מערכות טבעיות קיימות חייב לעבוד בד בבד עם עיצוב של מערכות ייצור חדשות. על מנת שכלכלה מעגלית תצליח היא חייבת להיות אחראית גם לשמר וגם לשפר מערכות אקולוגיות שנפגעו – למשל על ידי מניעת כריית חומרים יקרי ערך מהאדמה או שימוש באנרגיות מתחדשות. כתולדה מכך, הפעילות הכלכלית בכלכלה מעגלית בונה מחדש את הבריאות של המערכת כמכלול. הכלכלה המעגלית מכירה בחשיבות יעילות המשק בכל קנה מידה – עבור עסקים קטנים וגדולים, ארגונים ויחידים, פעילות גלובלית ומקומית ומבוססת על 3 העקרונות הבאים:

הוצאת פסולת או זיהום מהמערכת 

כלכלה מעגלית חושפת ומעצבת החוצה השפעות שליליות של פעילות כלכלית הגורמות לפגיעה בבריאות האדם ובמערכות הטבעיות. זה כולל הוצאה מן המערכת גזי חממה וחומרים מסוכנים, זיהום אוויר, קרקע ומים, כמו גם פסולת מבנית או עומס תנועה.

שמירה על חומרים ומוצרים בשימוש

כלכלה מעגלית מעדיפה פעילויות השומרות על ערך בצורה של חומר, עבודה ואנרגיה. המשמעות היא שימוש באנרגיות מתחדשות, עיצוב לעמידות, שימוש חוזר, ייצור מחדש ומיחזור במטרה לשמור על מוצרים, רכיבים וחומרים המסתובבים במשק. מערכות מעגליות עושות שימוש יעיל בחומרים ביולוגיים על ידי עידוד שימושים רבים ושונים עבורן בזמן שהן מתגלגלות מהמערכת הכלכלית למערכת הטבע וחזרה. 

חידוש מערכות טבעיות

כלכלה מעגלית לא רק מגנה על הסביבה אלא משפרת באופן פעיל את הסביבה. היא נמנעת משימוש במשאבים בלתי מתחדשים ומשמרת או משפרת את המערכות המתחדשות בטבע. 

כפי שמוצג בתרשים להלן בכלכלה מעגלית יש להבחין בין חומרים ביולוגיים לחומרים טכניים: 

חומרים טכניים, המיוצגים בכחול בצד ימין, כגון מתכות, פלסטיק וכימיקלים סינתטיים, אינם יכולים להיכנס מחדש לסביבה וחייבים לעבור בצורה רציפה ומעגלית במערכת על מנת שניתן יהיה ללכוד, וללכוד מחדש את הערך שלהם. לדוגמא: פלסטיק ששימש למזון – הופך לפלסטיק המשמש להצללה – הופך לפלסטיק המשמש לבדים – שהופכים לפלסטיק לחומרי מילוי וכן הלאה.

חומרים ירוקים, המיוצגים במחזורים ירוקים בצד השמאלי של התרשים, הם אותם חומרים שיכולים להיכנס בבטחה לעולם הטבע. ברגע שהם עברו מחזור שימוש אחד או יותר, שם הם יתפרקו ביולוגיות לאורך זמן ויחזירו את חומרי המזון המוטבעים לסביבה.

שני סוגי החומרים מייצגים שתי זרימות של החומר בצורה מעגלית. הטכני, הכחול, במעגל סגור ואילו הירוק, במעגל פתוח עם הטבע. 

עקרון נוסף הוא שכלכלה מעגלית מחייבת שינוי תפיסה לגבי שימוש בחומרים – האם אנחנו משתמשים במוצר או צורכים אותו?

בתרשים ניתן לראות כי קיימת הבחנה בין ״צריכה״ ל״שימוש״. בכלכלה מעגלית חומרים ביולוגיים הם היחידים שניתן לחשוב עליהם כמוצרים אותם אנו צורכים, תוך שימוש בחומרים טכניים, מפני שהם מתכלים.

למה הדבר דומה? אנו לא צורכים מכונת כביסה או רכב כפי שאנו צורכים מזון. נכון יותר להגיד שאנו צורכים מזון ומשתמשים ברכב או מכונת כביסה. זוהי הבחנה עדינה אך חשובה מפני שבכלכלה לינארית אנו מסתכלים על מכונת כביסה ומזון כשני מוצרי צריכה זהים. אבל איזה יתרון יש בבעלות על מקדחה כשרק רוצה לשים חורים בקיר לצורך תליית תמונה? הגישה לשירות שמוצר מספק היא החשובה יותר מהמוצר עצמו. שינוי יחסינו לחומרים מניח את התשתית המעשית בהעברת הכלכלה שלנו מלינארית למעגלית.

אז מה שהסביבה מרוויחה מכלכלה מעגלית זה ברור אבל מה מרוויחה הכלכלה מזה?

הכלכלה המעגלית צוברת אחיזה בקרב מנהיגי עסקים וממשלה כאחד כולם רוצים לנצל את ההזדמנות לנתק את הצמיחה הכלכלית מהתלות בתשומות של משאבים בתוליים. במילים אחרות להפסיק לחפש נפט ולעודד חדשנות, צמיחה ותעסוקה חזקה ומבוססת יותר. המעבר לכלכלה מעגלית, תורגש בכל אספקט של החברה. ברמת המקרו הסביבתי כלכלה מעגלית תייצג תרומה עוצמתית להשגת יעדי אקלים עולמיים. ברמת המקרו הכלכלי עסקים ירוויחו באופן משמעותי משינוי הפעילות שלהם בהתאם לעקרונות הכלכלה המעגלית. הטבות אלה יבואו לידי ביטוי ביצירת הזדמנויות רווח חדשות, הפחתת עלויות עקב דרישות חומרים נמוכות יותר והתייעלות אנרגטית ויחסים חזקים יותר עם לקוחות. אפילו ברמת הפרט, הכלכלה המעגלית תועיל החל מהגדלת ההכנסה הפנויה לשיפור תנאי מחייתו ועד להשפעות הבריאותיות הנלוות לכך.

אז איך עושים את המעבר לכלכלה מעגלית?

מעבר מכלכלה ליניארית לכלכלה מעגלית דורשת פתרונות מערכתיים. אין תיקון פשוט ואין להשאיר קצוות פתוחים במרדף אחר השינוי המערכתי. מודלים עסקיים, עיצוב מוצרים ושירותים, חקיקה, שיטות בהנהלת חשבונות, תכנון עירוני, שיטות חקלאיות, מיצוי חומרים, ייצור ועוד. בכולם קיימים היום תכונות לא רצויות מבחינה מעגלית. איננו יכולים לשנות רק אלמנט אחד של המערכת הקיימת ולצפות לשינוי הדרוש. הקושי בלהשיג שינויים במערכות ורעיונות גדולים לרוב אינם יוצאים לפועל בגלל כישלונות בניהול המורכבות הכרוכה בכך. עם זאת, עלינו ללמוד ולהבין כיצד מערכות מורכבות ופועלות, מכיוון שהבנה היא הצעד הראשון לקראת יצירת פתרונות טובים יותר.

למה עכשיו?

הכלכלה שלנו היום נעולה על מערכת המעודדת את המודל הליניארי של ייצור וצריכה. עם זאת, ההתקבעות הזו מתרופפת לאחרונה בלחץ של כמה מגמות עוצמתיות. זהו הזמן לנצל את ההתיישרות של גורמים כלכליים, טכנולוגיים וחברתיים לכיוונים מקיימים ולהאיץ את המעבר לכלכלה מעגלית. מעגליות כבר חדרה לכלכלה הלינארית וחרגה מעבר להוכחת הרעיון; האתגר שעומד בפנינו כעת הוא להביא את הכלכלה המעגלית למיינסטרים ולהפוך אותה לאמת מידה.

לסיכום, ניתן לומר שאם ברצוננו לקדם כלכלה מעגלית עלינו לחשוב מערכתית. למשל במקרה של בקבוקי פלסטיק רב פעמיים עלינו לחשוב מאילו חומרים הם מיוצרים, היכן הם מיוצרים, עם איזו אנרגיה מייצרים אותם, מה כמות הפעמים שתעשה בהם שימוש, מה יהיה השימוש בפלסטיק שלהם בגמר השימוש ועוד. זה לא עלינו רק כיחידים, זה גם ואולי בעיקר על עסקים.

עלינו לייצר מערכות שתומכות בעסקים להניע את הצריכה וייצור שלהם למערכת אחראית ומעגלית – עלינו לדרוש זאת כצרכנים ולחפש סימנים לכך על המוצרים אותם אנו קונים (להצביע עם הארנק). עלינו לדרוש מהמחוקקים המייצגים אותנו להקדיש תקציבים לחדשנות בתחום, להציע תמיכה רגולטורית ואף מכרזים. עלינו לבחון את הנקודות בחיינו שבהם אנו פוגשים את המעגליות – האם אנחנו ערים לשימושים שאנו עושים במוצרים, מהיכן הם מגיעים ולאן הם הולכים?

הדרך עוד ארוכה, אבל כעת יש לכם את הכלים הראשוניים להתחיל ללמוד ולחקור בעצמכם, להעמיק, להעצים ולהשפיע.

מקור:

https://www.ellenmacarthurfoundation.org/explore/the-circular-economy-in-detail

להרחבה בנושא:

https://www.ellenmacarthurfoundation.org/explore

יעדי פיתוח הקשורים לנושא זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *